Frankrike 2015 - Familjen Andrén's Husbil

På denna hemsida presenterar vi vår husbil och berättar lite om våra resor
Familjen Andrén's Husbil
Go to content
Frankrike - Normandie 2015

Vår första riktigt långa resa med husbilen i Europa gick till Frankrike och Normandie. Vi ville besöka platsen för Dagen D landstigningen 1945. En historisk händelse ingen borde glömma.

Resan startade den 8 juni med Stena-färjan från Göteborg till Kiel, en riktigt trevlig resa. Enda bekymret vi hade var hur all maten i kyl- och frys skulle hålla sig. Man fick inte ha gasolen igång och inte heller erbjöd Stena elinkoppling. Vi hade laddat med frysta 1-liters mjölkförpackningar på båda ställena. 12 timmar skulle vi klara av. Det gick alldeles utmärkt. Allt klarade sig.

Resan gick från Kiel till Glückstadt för att ta färjan öve Elbe till Wischhafen, där vi nyttjade ställplatsen för natten.

Vi åkte vidare till Holland där vi stannade 2 nätter innan vi kom till den 3 mil långa vallen mot Ijsselmeer. Färden fortsatte mot södra Holland, genom tunneln under floden Sjelde, som leder till Rotterdam. Många fina camping- och ställplatser finns det här. Resan genom Belgien gick fort, inte mycket att se tyvärr. Såg ganska slitet ut utmed havet.

Efter ca en veckas resande var vi i Frankrike. Stannade några dagar i Dunkerque och Calais. Nu närmade vi oss Normandie, målet för resan. Nu behövde vi tvätta upp lite kläder, så vi tog in på en camping i staden Honfleur, en alldeles bedårande liten stad med måååånga restauranger alldeles vid hamnen. Om du tänker åka hit, det finns en jättestor ställplats centralt i staden. Vi gick dit och konstaterade att den i det närmaste var fullbelagd. Det fanns dock plats kvar.

Det finns mycket att se i Normandie. Många muséer har ordnats där historiska rester från WW2 finns utställda. Man blir ödmjuk i konfrontationen med vad som hände här.

Efter en vecka i Normandie vände vi hemåt. Resan gick tvärs över Frankrike österut. En natt stannade vi i en liten stad som heter Stenay, alldeles vid floden.

Genom Luxemburg gick det fort. Vi tankade bara (billigt) och for vidare till Trier i Tyskland. Nu började vår resa genom Moseldalen. Vi kan starkt rekommendera en tur genom Moseldalen. Det spelar egentligen ingen roll vilken årstid, men vår, sommar och tidig höst är nog bäst. Vi tog hyfsat god tid på oss, 3 övernattningar och vi var i Koblenz, där Mosel rinner ut i Rhen. Denna vecka var det nära värmerekord. I Koblenz hade vi 39 grader. Det var varmt.

Efter Koblenz gick resan hemåt via Legoland i Danmark, där vi träffade sonen och hans familj. Några dagar spenderade vi inne i parken.

Äntligen hemma i Sverige stannade vi sista natten i Vistorps hamn, ett av favoritställena.

I galleriet finns ett antal bilder från vår resa. Titta och njut.